فصل 1
بازاریابی: مدیریت روابط سودآور با مشتری
خانه » کتاب اصول بازاریابی فیلیپ کاتلر » فصل 1 » بازاریابی چیست؟
به این ترتیب بخوانید:
بازاریابی چیست؟ |
شناسایی بازار و نیازهای مشتری |
طراحی راهبرد بازاریابی مشتری مدار |
تهیه طرح و برنامه بازاریابی یکپارچه |
برقراری رابطه با مشتریان |
کسب فایده از ناحیه مشتریان |
چشم انداز بازاریابی نوین |
جمعبندی: با همه این اوصاف بازاریابی چیست؟ |

در بازاریابی، سر و کار با مشتری، بیش از هر فعالیت دیگر کسبوکار است. به زودی از بازاریابی تعاریف کاملتری داده خواهد شد، اما اکنون به سادهترین تعریف از بازاریابی میپردازیم: «بازاریابی مدیریت روابط سودمند با مشتری است. اهداف دوگانه بازاریابی یکی جذب مشتریان جدید با وعده فایده بیشتر و دومی حفظ و افزایش فروش به مشتریان فعلی از طریق تأمین رضایت آنهاست».
وال مارت با وعده «همواره قیمت پایین» به بزرگترین خردهفروش جهان و یکی از بزرگترین شرکتهای جهان تبدیل شده است. در پارک سرگرمی دیسنی «خیالپردازان» چنان اعجاز میکنند که گویی «رؤیایی شبانه به واقعیتی در روز روشن» تبدیل شده است. شرکت دل با وفای به عهد مستمر خود، در داشتن صدافت، حرفه رایانههای شخصی را هدایت میکند. این شرکت، سفارشیسازی رایانههای مشتریان را برای آنها آسان کرده است. این رایانهها پس از سفارشیسازی به سرعت درب منزل یا روی میز کار تحویل مشتریان میشوند. اینگونه شرکتها و سایر شرکتهای بسیار موفق میدانند مراقبت از مشتریان، سهم بازار و سودآوری را به دنبال دارد.
بازاریابی کامل و بیعیب، امری حیاتی برای موفقیت هر سازمان است. مؤسسات انتفاعی بزرگ نظیر پروکتر اند گمبل، تویوتا، تارگت، اپل و ماریوت و غیرانتفاعیهایی همچون مراکز آموزش عالی، بیمارستانها، موزهها، گروه نوازندگان سمفونی و حتی کلیساها همگی از بازاریابی استفاده میکنند.
هماکنون به دور و بر خود نگاه کنید. اکنون در مورد بازاریابی اطلاعات خوبی دارید. میتوانید پیامدهای بازاریابی را در میان انبوه محصولاتی که در مرکز خرید نزدیک شماست ملاحظه کنید؛ بازاریابی را در تبلیغات تلویزیونی نگاه کنید؛ مجلات رنگارنگ را ملاحظه کنید؛ صندوق پستی حود را باز کنید یا سری به صفحه تارنمای خود بزنید. بازاریابی را در همه جا اعم از منزل، مدرسه، محل کار، ورزشگاه و تقریباً در هر کاری که به آن مشغول هستید میتوان دید. با وجود این در بازاریابی هنوز برای پاسخ به نگاه گذرا و اتفاقی مصرفکننده، جای کار وجود دارد. پشت همه اینها شبکهای عظیم از مردم و فعالیتها هستند که برای جلب توجه و ترغیب شما به خرید رقابت میکنند. این کتاب مقدمه کاملی درباره مفاهیم و رویههای اساسی بازاریابی امروزی است. در این فصل کار را با بازاریابی و فرایند آن آغاز میکنیم.
تعریف بازاریابی
بازاریابی چیست؟ بسیاری از مردم فکر میکنند بازاریابی فقط فروش و تبلیغات است. جای تعجب نیست؛ ما هر روز با آگهیهای تلویزیونی، پیشنهادهایی برای دریافت مستقیم از طریق پست و مراجعاتی برای فروش و آگهیهای اینترنتی مورد هجوم قرار گرفتهایم. هر چند فروشندگی و تبلیغات فقط بخشی (آن هم بخش کوجکی) از این توده عظیم، یعنی بازاریابی است.
امروز بازاریابی را نه به معنای قدیم آن یعنی فروشندگی (معرفی و فروش) بلکه باید به معنای نوین آن یعنی تأمین رضایت مشتری شناخت. اگر در بازاریابی بتوان نیازهای مصرفکننده را شناخت، کالاها و خدماتی تولید کرد که بالاترین فایده را داشته باشد، قیمتگذاری و توزیع و فعالیتهای پیشبردی مؤثری نیز داشت، در این صورت کالاها و خدمات به راحتی به فروش خواهند رسید. در حقیقت عقیده پیتر درآکر، پدر علم مدیریت، این است که: «هدف بازاریابی حذف فروشندگی است». فروشندگی و تبلیغات فقط بخشی از «مجموعه گسترده عناصر بازاریابی» است، به عبارتی بازاریابی مجموعهای است از ابزارهایی که برای تأمین نیازهای مشتری و ایجاد روابط بلندمدت به کار میرود.
بازاریابی در مفهومی کلیتر فرایندی مدیریتی و اجتماعی است که به واسطه آن افراد و سازمانها، از طریق ایجاد و مبادله فایده با یکدیگر، نیازها و خواستههای خود را تأمین میکنند. بازاریابی در مقیاس محدود کسبوکار، مستلزم ایجاد روابط مبادلهای سودآور و مثمرثمر با مشتریان است. بدین ترتیب، بازاریابی را فرایندی تعریف میکنیم که در آن شرکتها در ازای کسب فایدهای که از ناحیه مشتریان میبرند، برای آنها فایده ایجاد میکنند و روابط خود را با آنها استحکام میبخشند.
فرایند بازاریابی

شکل 1-1 الگوی پنج مرحلهای ساده فرایند بازاریابی را نشان میدهد. در مراحل اولیه شرکتها سعی میکنند مشتریان خود را بشناسند، برای آنها فایده ایجاد کنند و روابط با آنها را استحکام ببخشند. در مرحله آخر است که شرکتها پاداش ایجاد و عرضه فایده بیشتر به مصرفکنندگان را به دست میآورند. این شرکتها، در ازای فایدهرسانی به مصرفکنندگان، از ناحیه ایشان فروش و سودآوری و ارزش ویژه بلندمدت نصیبشان میشود.
در این فصل و فصل بعد، مراحل این الگوی ساده بازاریابی بررسی میشود. در این فصل هر مرحله مورد بررسی قرار میگیرد، اما کانون توجه بیشتر معطوف بر مراحل ایجاد ارتباط با مشتریان مشتمل بر شناسایی مشتریان، ایجاد روابط و کسب فایده از آنها خواهد بود. در فصل 2 به بررسی عمیقتر مراحل دوم و سوم، یعنی به طراحی راهبردهای بازاریابی و تهیه برنامههای بازاریابی میپردازیم.
پاسخ